LifeBalance og cykling: Det er ligetil – men svært at lære

LifeBalance og cykling: Det er ligetil – men svært at lære

Slå to fluer med ét smæk: Brug sommerferien sammen med familien til at træne jer selv i at skifte til og køre i familiegear.

For ca. 22 år siden fik min familie knækket koden til LifeBalance på den intelligente måde – det vil sige overskud i hverdagen med plads til både familie og arbejde. Siden har jeg haft den glæde at hjælpe mange andre familier til at knække koden til gavn for dem selv, deres arbejdspladser og samfundet.

Undervejs har jeg erfaret, at der er guld i samspillet mellem familie- og arbejdsliv. Og derfor ærgrer det mig, at vi problematiserer samspillet og leder efter løsningerne de forkerte steder.

Det interessante ved LifeBalance er, at det i virkeligheden er utrolig enkelt – når man altså først har lært det. Det er det samme som cykling: At lære at cykle kræver tid, ihærdighed og mange knubs, men når det først er lært, kan man det resten af livet.

Desværre er der ikke mange, der gør sig den umage at lære LifeBalance – og i stedet affinder de sig med en hverdag og et liv, hvor de føler sig presset og utilfredse med deres livskvalitet. Og jeg møder mange, der lider af kronisk dobbelt dårlig samvittighed: Når de arbejder, har de dårlig samvittighed over, at de er for lidt for deres familie, og når de er sammen med familien, føler de, at de ikke yder nok på jobbet.

Men helt ærligt: Det godt for jeres familie, at I har et arbejde, og det er godt for jeres arbejde, at I har en familie – det er win-win!

To fluer med ét smæk

Her er en opfordring, der kan give jer dobbelt gevinst: Brug sommerferien sammen med familie til at træne en af grundingrediensen i LifeBalance, så får I både en rigtig god familiesommer og en god start på hverdagen efter ferien.

Opskriften på LifeBalance består af tre grundingredienser:

  1. Brug hjernen rigtigt – ellers løber den af med jer
  2. Udnyt forskellen på familie- og arbejdsliv
  3. Tænk i løsninger

Det er grundingrediens nr. 2, jeg foreslår, at I træner i sommerferien, men jeg gennemgår for god ordens skyld alle tre grundingredienser.

Grundingrediens nr. 1: Brug hjernen rigtigt

Hjernen er egentlig en forældet konstruktion, så kunsten er at finde en måde at bruge den på, der gør det muligt at navigere i det 21. århundrede med de udfordringer, vi nu engang har.

En af hjernens karakteristika er, at den har det, der svarer til en RAM i en computer. Det er vores arbejdshukommelse, og den er kendetegnet ved to ting. For det første kan den lige godt og vej håndtere én ting ad gangen (glemt alt om multi-tasking – det kan hjernen ikke). For det andet kan vi ikke ikke tænke på noget bestemt. Fx kan vi ikke ikke tænke på leverpostej – og da slet ikke, hvis den er hjemmelavet. Det samme gør sig gældende med vores arbejde: Når vi kommer hjem fra arbejde, kan vi ikke ikke tænke på vores arbejde. Derfor tager de fleste af os arbejdet med hjem mellem ørerne. Og så tror vi, at vi arbejder, men i virkeligheden er vi bare fraværende i forhold til familien. Det er dobbelt ineffektivt.

Den eneste måde, vi kan sætte grænser for arbejdet, er bevidst at tænke på noget andet – må jeg foreslå familien?

Der er absolut ingen grund til at gøre det, at man har et spændende job, til et problem! Men det er vigtigt at forstå, at et af tidens paradokser er, at dette er sværere, jo mere spændende vores arbejde er! Kunsten er at gøre familien så spændende, at vi er motiverede til at bruge vores engagement og vores tid på den. Eller med andre ord: … så familien kan tage konkurrencen op med vores arbejde.

Det er et af de centrale formål med en familiestrategi – som er temaet for hele dette site.

Grundingrediens nr. 2: Udnyt forskellen på familie- og arbejdsliv

På ét punkt adskiller familielivet og arbejdet sig fra hinanden: tempoet. Vores arbejde foregår i højt tempo: Her skal der ydes og præsteres – det er trods alt det, vi får vores løn for. Og vi kan li’ det kick, det giver!

Det gode familieliv foregår i lavt tempo – formentlig fordi kærlighed tager tid.

Mange begår den fejl, at de også kører familielivet i højt tempo. Det er der ingen, der kan holde til i længden – måske lige med undtagelse af Superwoman og Superman. Det paradoksale er, at det så er arbejdet, der får skylden, mens løsningen faktisk ligger i familien.

Når man tager det høje tempo fra arbejdet med ind i familien, opstår der det, som vi kalder ulvetimen. Ulvetimen er egentlig den sidste del af natten, hvor ulvene hyler. I den moderne familie er det blevet til den sidste del af eftermiddagen, hvor alle hyler, fordi de kører i for højt gear. For ulvenes vedkommende er der tale om et naturfænomen, mens der for familien er tale om et selvskabt onde.

For mig er der ingen tvivl om, at en af de korteste veje til stress er at blande familie- og arbejdsliv sammen. Men på grund af tempoforskellen er de som olie og vand – og dem hverken kan eller skal man blande.

Hjernen har en omstillingstid: Den tid, det tager at gå fra en opgave til en anden eller fra en relation til en anden. Typisk er omstillingstiden ca. 20 minutter (ifølge den svenske tidsforsker Bodil Jönsson). Man skal altså bare skifte mellem familie-mode og arbejds-mode hvert 19. minut (eller oftere), så når man aldrig af være effektiv nogen af stederne (NB: I familiemæssig sammenhæng er effektiv = nærværende!).

Min erfaring har dog lært mig, at man kan træne sin omstillingstid, så den kommer ned under et minut. Det tog mig ca. et år at lære.

Om morgenen kan I gøre det, at I står et kvarter tidligere op, så I har god tid til at spise morgenmad sammen, tale om den nye dag og give hinanden et kram (hvis I er til den slags). Om aftenen kan man blive siddende i sin bil eller foran hoveddøren, indtil man er kommet ned i familiegear.

Og nu til mit forslag til jeres familiesommerferie: Brug den på at træne jeres familiegear (= lavt tempo). Det vil helt sikkert være svært, fordi det er uvant. Men I lærte at cykle, så I kan helt sikkert også lære at køre i familiegear.

Her er nogle højtempo-aktiviteter, som I bør holde jer fra:

  • TV
  • Smartphone.

Nok er det at glo ind i en skærm ikke en fysisk højtempo-aktivitet (tværtimod), men det er en mental højtempo-aktivitet – og det er især dem, I skal have luget ud af jeres familieliv. Fysiske aktiviteter, der booster adrenalinen (fx river rafting og paintball), bør begrænses – men dog ikke undgås, da de er spændende, styrker fællesskabet og giver noget at tale om bagefter.

Her er nogle forslag til lavtempo-familieaktiviteter:

  • Madlavning
  • Bagning
  • Rengøring
  • Spil
  • Dialog
  • Lego-bygning
  • Ikke-en-skid tid
  • En gåtur
  • En cykeltur
  • Badning
  • (fortsæt selv listen med jeres egne favorit lavtempo-aktiviteter)

Grundingrediens nr. 3: Tænk i løsninger

Det siges, at vi har haft mennesker på månen. Det siger noget om menneskets formåen. Så mon ikke også, at vi klarer at skabe LifeBalance – hvis vi vil.

For mig handler det om at bruge kræfterne på at tænke i løsninger, for jeg tror fuldt og fast på, at alle problemer kan løses. Hvis vi stirrer os blinde på begrænsningerne, fastholder vi bare os selv i en situation, hvor der er mindre livskvalitet, end vi har fortjent.

I vores familie har vi gennem årene haft stor værdi af at udtænke løsninger sammen med vores børn – for børn er rigtig gode til at tænke i løsninger. Og så styrker det tilmed deres innovative evner, når de bliver involveret i løsningen af familiens udfordringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *